تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا
سرخط خبرها

«باوفا» بدل «بنا» | درخشش سرمربی خراسانی کشتی ایران در مسابقات جهانی

  • کد خبر: ۱۸۰۲۸۶
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
«باوفا» بدل «بنا» | درخشش سرمربی خراسانی کشتی ایران در مسابقات جهانی
درباره سرمربی خراسانی تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان که شاگردانش در مسابقات قهرمانی جهان خوش درخشیدند.

شهرآرانیوز - کسی فکرش را هم نمی‌کرد سرمربی جوان خراسانی وقتی هنوز ۳۵ سال بیشتر نداشت، با جوانان تیم‌ملی کشتی فرنگی بتواند برای نخستین‌بار در تاریخ عنوان قهرمانی جوانان جهان را برای کشورمان به ارمغان بیاورد!

حالا تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران بار دیگر با همین سرمربی خطه خراسان که باتجربه‌تر هم شده است، در رقابت‌های قهرمانی جهان خوش درخشید؛ درخششی که بیش از ارزش رنگ مدال‌ها و سکویی که به تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران رسید، از حیث معرفی نابغه‌های جدید روی دایره طلایی ارزشمند است. حمید باوفا که خودش عنوان‌داری کشتی فرنگی جوانان آسیا را در کارنامه دارد، حالا در عرصه مربیگری پایش را از برافراشتن پرچم ایران در میادین بین‌المللی فراتر گذاشته و رفته‌رفته به «بنا» یی تازه برای کشتی فرنگی ایران بدل شده است.

پیشرفت با چراغ خاموش

آذر ۱۳۶۲ به دنیا آمد. بسیاری از کشتی‌گیران هم‌نسل او تا همین چند سال گذشته هنوز به کشتی‌گرفتن اصرار داشتند، اما حمید باوفا خیلی زود وارد جرگه مربیگری شد. مردی که بیش از آنکه در دوران حضورش روی دایره طلایی درخشیده باشد، در دوران مربیگری موفق بوده و به‌گفته خودش دلیل این مسئله هم آن است که کارکردن با جوانان را خوب بلد است.

باوفا درباره سبک کاری‌اش می‌گوید: «نظم و انضباط، اولویت ماست و همان ابتدای کار هم تکلیف خودمان را با این قضیه روشن کردیم. الان دیگر همه بچه‌ها می‌دانند باید چگونه رفتار کنند. با همه بچه‌ها دوست و رفیق هستیم، ولی امکان ندارد کشتی‌گیری دیر سر تمرین حاضر شود یا زود برود یا کار دیگری انجام دهد؛ اصلا از این حرف‌ها نداریم.»

باوفا بعد از قبول مسئولیت سرمربیگری تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان، ابتدا تیم ششم جهان را روی سکو برد تا جوانان ایران سوم شوند و سال بعد هم ایران را به نخستین قهرمانی تاریخش در قهرمانی جهان رساند. او حالا این قهرمانی را بار دیگر تکرار کرده و تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در رقابت‌های جهانی اردن با اقتدار قهرمان شده است.

هلسینکی، فنلاند باوفا!

سال ۲۰۱۲ که تیم‌ملی کشتی فرنگی بزرگ‌سالان ایران در المپیک لندن توانست به مقام قهرمانی برسد، محمد بنا سرمربی نام‌آشنای این تیم، بیش از پیش شناخته‌شده نه، محبوب شد. بنا که برای جامعه کشتی شناخته‌شده بود، با موفقیت طلایی در المپیک به یک اسطوره بدل شد. بعد از بنا کشتی فرنگی ایران در سطح بزرگ‌سالان هیچ‌گاه روز خوش به خود ندید، اما واقعیت آن است که نسل‌سازی فرنگی ایران بعد از بنا دوباره آغاز شد. جایی که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ حمید باوفا، سرمربی جوان خراسانی، سکان هدایت تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان را به‌دست گرفت.

باوفا برای اثبات خودش از لندن بنا تا هلسینکی زمان نیاز داشت. او در رقابت‌های قهرمانی جهان جوانان در سال ۲۰۱۷ هلسینکی توانست کاری کند که به «بنا»‌ی جدید کشتی ایران مشهور شود. او با تیم جوانش که بعدتر به ستاره‌های نسل تازه تیم‌ملی کشتی فرنگی بزرگ‌سالان بدل شدند، توانست نخستین قهرمانی تاریخ این رشته ورزشی را برای ایران در این رده سنی به ارمغان بیاورد؛ پویا دادمرز، کرامت عبدولی، امین کاویانی‌نژاد و بسیاری دیگر که قهرمانی هلسینکی را برای باوفا به ارمغان آوردند.

وعده نسل جدید محقق می‌شود

حمید باوفا پیش از رقابت‌های قهرمانی جهان اردن وعده معرفی نسلی جدید به کشتی فرنگی ایران را داد؛ وعده‌ای که حالا با نتایج فرنگی‌کاران ایرانی ظاهرا به حقیقت بدل شده است. طلای احمدرضا محسن‌نژاد در ۶۳ کیلوگرم، علیرضا عبدولی در ۷۷ کیلوگرم، فردین هدایتی در ۱۳۰ کیلوگرم و یاسین یزدی در ۸۲ کیلوگرم مؤید این واقعیت است که باوفا به عهد خودش وفا کرده است و حالا باید منتظر جایگزینی نسل جدید کشتی فرنگی به‌جای برادران گرایی و دلخانی، پشتام و ساروی باشیم؛ نسلی که البته خود آن‌ها هم دست‌پرورده باوفا و جوان هستند و جنگ جوانان حالا برای دوبنده تیم‌ملی بزرگ‌سالان گرم‌تر از قبل خواهد شد.

تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در آوردگاه جهانی اردن با هدایت حمید باوفا توانست با کسب ۱۶۰ امتیاز قهرمان شود. سه طلای محسن‌نژاد، عبدولی، هدایتی و یزدی، دو نقره چوپانی و یزدی برنز ده‌بزرگی دستاورد کار باوفای جوان با تیم جوانش بود؛ تیمی که حالا فخر کشتی فرنگی ایران در جهان است و معمار و بنای آن حمید باوفا، سرمربی خراسانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->